BME Villamosmérnöki és Informatikai Kar
Mérnök-informatikus szak |
Nappali tagozat
2013/2014-es tanév, őszi félév
|
Sudoku-mátrixnak hívunk egy olyan négyzetes mátrixot, amelyben a sorok (és az oszlopok) száma egy n = k2 ≥ 1 négyzetszám. (Tehát a mátrix elemeinek száma n2 = k4.)
Egy Sudoku-mátrixban cellának hívunk egy olyan (folytonos) részmátrixot, amely k sorból és k oszlopból áll, és bal felső sarkának sor- ill. oszlopsorszáma i*k+1 ill. j*k+1, ahol 0 ≤ i,j ≤ k-1 (a sorokat és oszlopokat 1-től számozzuk).
A Sudoku-mátrix elemeit mezőknek is nevezzük.
Egy Sudoku-feladvány egy olyan Sudoku-mátrix, amelynek egyes mezői segítő információkat (röviden infókat) tartalmaznak. A Sudoku játék közismert alapváltozatában csak ún. száminfók fordulnak elő, amelyek azt írják elő, hogy a megoldás adott mezője egy adott számot tartalmazzon.
Egy n*n méretű Sudoku-feladvány helyes megoldása egy olyan n*n-es Sudoku-mátrix, amelynek mezői 1 és n közé eső egész számok. A megoldás helyességének alapfeltétele, hogy annak minden sorában, oszlopában és cellájában különböző számok álljanak, tehát a mátrix minden ilyen részterülete az 1..n számok mindegyikét pontosan egyszer tartalmazza. Emellett a megoldás helyességéhez az is szükséges, hogy teljesítse az infók által előírt korlátozásokat. A feladvány egy (i,j) koordinátájú mezőjében levő M száminfó azt írja elő, hogy a megoldás azonos helyzetű, (i,j) koordinátájú mezője az M számot kell tartalmazza.
A jelen házi feladatban a száminfók mellett két további fajta segítő információ fordulhat elő. A paritási infó a megoldás adott mezőjének paritását adja meg, tehát előírja, hogy az páros vagy páratlan értékű legyen. A szomszédsági infó azt az információt hordozza, hogy az adott mező értéke pontosan 1-gyel tér el az alatta, illetve a tőle balra levő mező értékétől (azaz ezek a mezőértékek szomszédos egész számok). A paritási és szomszédsági korlátozásokból egy mezőre több is vonatkozhat, ezek akár egymásnak vagy a száminfónak is ellentmondhatnak.
Példaként három Sudoku-feladványt mutatunk az 1. ábrán, ahol a k cellaméret rendre 3, 2, 3.
Az első feladványban csak száminfók vannak, mint a hagyományos Sudokuban. A második és harmadik feladványban betűk jelzik a paritási és szomszédsági infókat, ezek jelentése:
e
(even): az adott mező értéke páros, o
(odd): az adott mező értéke páratlan, s
(south): az adott és az alatta levő mező értéke között 1 a különbség, w
(west): az adott és a tőle balra levő mező értéke között 1 a különbség.
A Sudoku-feladvány bal szélső oszlopának mezőiben is állhat w
, alsó
sorának mezőiben pedig s
, annak ellenére, hogy nincs
hasznosítható jelentésük. Ezeket az infókat figyelmen kívül kell hagyni.
Az 1. ábrán látható három feladvány egy-egy megoldását a 2. ábra mutatja. Az első feladványnak van más megoldása is, a másik kettőnek az ábrán szereplő tábla az egyetlen megoldása. A szomszédsági infók nem-teljes voltára (lásd a fenti második megjegyzést) több példát is találhatunk ezekben a feladványokban. Például a középső feladvány második sorának első mezője nem tartalmaz szomszédsági infót, pedig a megoldás adott mezőjének értéke 3, az alatta levő mező értéke pedig 4, azaz pontosan 1-gyel térnek el egymástól.
Írjon sudoku
néven olyan Prolog-eljárást, amely egy feladvány összes megoldását előállítja! Feltételezheti, hogy a feladvány cellamérete
legfeljebb 10, azaz a sudoku-mátrix oldalhossza legfeljebb 100.
A Prolog-eljárásnak két paramétere van. Első (bemenő) paramétere a feladványt, második (kimenő) paramétere a megoldást írja le. Az eljárásnak a visszalépések során minden megoldást pontosan egyszer kell kiadnia (tetszőleges sorrendben). Ez azt is jelenti, hogy ha a feladványnak nincs megoldása, az eljárásnak meg kell hiúsulnia.
A Prolog-eljárás bemenő paramétere egy
s(K,F)
felépítésű struktúra, ahol
K
a cellák oldalhossza,F
a sorok listájaként megadott feladvány, ahol egy sor a benne
levő mezők listája.
A feladvány egy mezőjét infók listájaként adjuk meg. Infó lehet
az e
, o
,
s
és w
atom, továbbá a v(N)
struktúra, ahol N
az adott mező előírt értéke (a
v
rövidítés az angol value szóból származik). Az
infók listájában mindegyik atom illetve a struktúra legfeljebb egyszer,
de tetszőleges sorrendben fordulhat elő, és a lista üres is lehet.
A Prolog-eljárás kimenő paramétere a feladvány egy megoldása, amely számokat tartalmazó listák listájaként van ábrázolva.
Például az 1. ábra középső feladványát a következő Prolog-struktúrával írjuk le:
s(2, [[[e,w,v(2),s], [w], [e], []], [ [], [e,s,w], [], [o]], [ [], [], [v(1)], []], [ [w], [s], [], []]])
A feladvány egyetlen megoldását a következő lista írja le:
[[ 2, 1, 4, 3], [ 3, 4, 2, 1], [ 4, 3, 1, 2], [ 1, 2, 3, 4]]
A sudoku/2
Prolog-eljárás típusát a következő -
megjegyzésként megadott - Prolog-típusdefiníciók írják le.
% :- type sspec ---> s(size, board).
% :- type size == int.
% :- type field == list(info).
% :- type info ---> e; o; s; w; v(int).
% :- type board == list(list(field)).
% :- type ssol == list(list(int)).
% sudoku(SSpec, SSol):
% SSol az SSpec feladványt kielégítő megoldás.
% :- pred sudoku(sspec::in, ssol::out).
Programját keretprogram segítségével próbálhatja ki. A keretprogramot a beadáskor használthoz hasonló tesztesetekkel együtt töltheti le:
A nagy házi feladatok teszteléséhez és értékeléséhez a keretprogramokkal azonos specifikációjú programokat fogunk használni.
A keretprogram bemenete egy olyan szövegfájl, amelynek első nem üres sora a
Sudoku-feladvány cellaméretét, minden egyes további nem üres sora a
Sudoku-feladvány egy-egy sorát tartalmazza, ahol az egyes mezők értékét egy
vagy több szóköz választja el. A -
karakter jelzi, ha egy
mező nem tartalmaz infót. Ha tartalmaz, a mezőt az infók felsorolásával
adjuk meg: a számot decimális alakban, a többi infót a betűjelével írjuk
le; a jelek közé nem szabad szóközt tenni.
Például az 1. ábra közepső Sudoku-feladványát a 3. ábrán látható módon ábrázoljuk a bemeneti szövegfájlban:
2 ew2s w e - - esw - o - - 1 - w s - -3. ábra
A keretprogram kimenete a 4. ábrán bemutatotthoz hasonló tartalmú szövegfájl.
----- 2 1 4 3 3 4 2 1 4 3 1 2 1 2 3 4 -----4. ábra
A ksudoku.pl
Prolog-keretprogram a következő eljárásokat
exportálja:
% :- pred sudoku_be(file::in, sspec::out).
% :- pred sudoku_ki(file::in, ssol::in).
% :- pred megold(file::in, file::in).
sudoku/2
eljárást.% :- pred stopper(file::in, file::in),
megold/2
, de a végén kiírja a feladvány nevét, a
megoldások számát és a futási időt is.
% :- pred teljes_teszt(int::in).
(ezt az eljárást
Eisenberger András ültette át Prologra)tests
könyvtárban levő összes testXXXd.txt
tesztállomány esetén:
testXXXs.txt
állományban megadott
megoldáshalmazt kapta,
megold/2
) kiírja az eredményt a tests_out
könyvtár testXXXt.txt
nevű állományába.
XXX
egy tetszőleges hosszúságú
számjegysorozatot jelöl.
A keretprogram felhasználja a file
típust:
% :- type file == atom.
A file
típusú paraméterben a user
atomot megadva
a terminálról vihetünk be, ill. a terminálra írathatunk ki adatokat.
Egyébként a megadott nevű fájlba írunk, ill. fájlból olvasunk.
Használat: saját programját a
sudoku.pl
nevű fájlba tegye, különben a
ksudoku.pl
keretprogram nem találja meg. Ezután futtassa a
SICStus interpretert, és töltse be a keretprogramot. Példa:
SICStus 4.2.1 (x86-linux-glibc2.5): Wed Feb 1 01:12:14 CET 2012 Licensed to BUTE DP Course | ?- [ksudoku]. % consulting d:/dokumentumok/bme/dp/ksudoku.pl... % module sudoku_frame imported into user % loading e:/programozas/sicstus/library/lists.po... % module lists imported into sudoku_frame % loaded e:/programozas/sicstus/library/lists.po in module lists, 15 msec 11688 bytes % consulted d:/dokumentumok/bme/dp/ksudoku.pl in module sudoku_keret, 15 msec 29792 bytes yes | ?- stopper('teszt0.txt','teszt0.sol').
A stopper/2
, ill. megold/2
eljárások meghívása a
sudoku.pl
programot automatikusan betölti (ha szükséges),
ezért ennek módosításakor nem kell sem a SICStus interpretert
újraindítania, sem a keretprogramot újra betöltenie.
A programot úgy írja meg (választása szerint vagy magyarul, vagy angolul), hogy a szövegük jól olvasható legyen: válasszon értelmes neveket, specifikálja a paraméterek és más azonosítók szerepét és értelmezési tartományát, magyarázza meg az egyes eljárások, ill. függvények feladatát és működését! Kövesse a diákon használt szövegelrendezési konvenciókat! Javasoljuk, hogy ne írjon 72 karakternél hosszabb sorokat. Minden eljáráshoz és függvényhez készítsen fejkommentet!
A két programhoz készítsen közös dokumentációt; vagy magyarul, vagy angolul. A dokumentáció tartalma legalább a következő legyen:
Fogalmazzon világosan és tömören, ügyeljen a helyes nyelvhasználatra és a helyesírási szabályok betartására! Az indokoltan elvárható formai követelmények be nem tartását, a gondatlan kivitelt szankcionáljuk.
A dokumentációt elektronikus alakban adja be HTML, PDF, esetleg ASCII formátumban.
A programok készülhetnek MS Windows alatt is, de Linux alatt is működniük kell. A beadott programokat Linux környezetben a SICStus Prolog 4.2.x rendszerekkel teszteljük.
Megoldását a SICStus Prolog
clpfd
, könyvtárának felhasználásával kell megirnia.
A programot és az elektronikus dokumentációt webes felületen lehet külön-külön feltölteni az Elektronikus Tanársegéd HF beadás menüpontjában. A beadást többször is megismételheti, az utoljára beadott megoldást tekintjük érvényesnek.