|
Picard kapitány, Data és a kétirányú
Picard kapitány, Data és a kétirányú automaták
Miért nem új létforma a kétirányú automata?
Kétirányú automata: ugyanolyan, mint az eddig megszokott véges automata,
annyi különbséggel, hogy a
átmeneti függvény egy állapotból
és egy karakterből álló párhoz egy új állapotot és egy irányt
(
{ l,r,s }) rendel,
az irány szerint lép az automata balra, jobbra vagy
semerre.
Lehet nem determinisztikus is, most azonban nézzünk egyenlőre csak
determinisztikusakat. Rövitítés: 2VA.
Picard kapitány sejtése: A kétirányú automaták sem erősebbek mint az
egyirányúak, a 2VA-k ugyanazokat a nyelveket ismerik fel mint az eddigi 1VA-k.
1. feladat Az s irány, azaz a semerre-se-lépés
elhagyása nem gyengíti az automatát.
Picard kapitány első ötlete: Szimuláljuk a 2VA-t egyirányúval a
következő módon. Amíg előre lépked a 2VA, addig menjünk mi is vele, ha visszafele
indulna, akkor mi álljunk meg és várjuk meg amíg visszatér. Ha visszatért, akkor
vegyük fel mi is újra a fonalat.
2. feladat Igaz-e, hogy mindig visszatér?
Mi van ha nem tér vissza? Baj-e ez? Mi legyen ekkor?
Picard kapitány második ötlete: Ne várjuk meg amíg visszatér
(pláne, mert lehet, hogy nem is tér vissza), hanem kérdezzük
meg Data-t, hogy visszatér-e majd és ha igen, akkor milyen állapotban?
Data baromi okos, ezt meg tudja mondani. Ha pl. a 2VA egy (R,a) párra
a (Q,l) párral válaszol, tehát elindul visszafelé, akkor Picard megkérdezi
Data-t, hogy a Q-hoz
milyen visszatérő állapot tartozik (mondjuk ez P) és ekkor a szimulációt a
P állapotból folytatja, azaz a megnézi, hogy a 2VA mit tesz a (P,a) párra?
3. feladat Mért a (P,a) párt kell nézni? Mi van ha a (P,a) pár hatására
a 2VA újra visszafele indul? Meddig mehet ez a lépegetés?
Mi lesz az 1VA új állapota, mikor végre lelép arról a fránya a-ról?
Azaz milyen állapot tartozik majd az (R,a) párhoz az 1VA-ban?
4. feladat Mi az a két információ, amire Picard-nak szüksége van, hogy
szimulálni tudjon?
Data-t ideiglenesen másik csillaghajóra helyezik, a kapitánynak magának kell
boldogulnia.
Rájön, hogy nincs is szüksége (a szimulációhoz) Data-ra, az aktuális
visszatérési falat maga is nyilván tudja tartani.
5.feladat Hányféle visszatérési fal lehetséges?
6. feladat Ha a 2VA egy a-n áll most és a fej mögött a
v.f. van,
hogyan határozza meg a kapitány a következő falat, azt ami mögé az a-t
átlépve kerül?
7. feladat
Mi a kezdőfal?
8.feladat Mit kell az 1VA állapotába belekódolni? Mi lesz a kezdőállapot és
mik lesznek a végállapotok? Mi lesz az 1VA
függvénye? Hogy számolom ki?
9.feladat Végiggondolni az egész szimulációt!!!!
10. feladat És ha az eredeti 2VA nemdeterminisztikus volt?
A fentiek értelmében, hogyan néz ki ez a 2VA egyirányúsítva?
(A,a) = (A,r)
(A,b) = (B,r)
(B,a) = (A,r)
(B,b) = (B,l)
Kezdőállapot az A, elfogadó állapotok az A és a B.
File translated from TEX by TTH, version 2.00. On 2 Mar 1999, 13:11.
|