Állásfoglalás
a HK által szervezett BSz1 konzultációkról
A Hallgatói
Képviselet megkereste a BSz1 oktatóit azzal a kéréssel, hogy
támogassuk a Konzultációs Projekt keretében megvalósuló BSz1
konzultációkat. Úgy gondoljuk, hogy a kérdéssel kapcsolatos
állásfoglalásunk minden elsőéves hallgató érdeklődésére számot
tarthat, ezért a HK-nak írt válaszlevél szerkesztett változatát
az alábbiakban közöljük.
Tisztelt Hallgatói Képviselet!
Előre kell bocsátanom, hogy én és a
BSz oktatásában résztvevő kollégáim is nagyon szimpatikusnak
tartunk minden olyan kezdeményezést, amely a hallgatók egymást
segítő összefogásáról, egymás tanulmányainak szervezett
formában történő segítéséről szól.
Ennek dacára el kell mondjam, hogy
a HK által szervezett BSz1 konzultációkat a jelen formájukban
a BSz oktatói és a SzIT tanszék sajnos nem tartják
támogathatónak, mert azt gondoljuk, hogy azok nem segítik az
elsőéves hallgatók tanulmányait.
Alább igyekszem majd leírni a fenti
vélemény hátterét és motivációit, de ezelőtt le kell
szögeznem: mindez persze nem jelenti azt, hogy ezeknek a
konzultációknak a megtartását elleneznénk vagy bármilyen módon
meg akarnánk akadályozni azokat. Ilyesmiről természetesen szó
sincs, hiszen ez nem a mi hatáskörünk vagy döntésünk. Azt
azonban semmiképp sem szeretnénk, ha a jelen formájukban és
tartalommal megtartott konzultációk a tanszék vagy a BSz
oktatói által támogatottnak vagy pláne ajánlottnak tűnnének a
hallgatók előtt.
Egy elsőéves hallgatótársuk
jóvoltából eljutott hozzám a legutóbbi BSz1 zárthelyi előtt,
2017. október 18-án tartott HK-s konzultáció videófelvétele és
a (több, mint két órás) anyag jelentős részét meg is néztem.
Anélkül, hogy bántani akarnám a konzultáció szervezőit el kell
mondjam, hogy a színvonalat kiábrándítóan alacsonynak találtam
és úgy éreztem, hogy az esemény a résztvevő hallgatók
felkészültségét nem segítette, sőt, helyenként határozottan
ártott annak. Mivel a HK által rendelkezésünkre bocsátott
anyagok alapján úgy tűnik, hogy a legközelebbre tervezett
alkalmat is ugyanazok és ugyanolyan elvek szerint tervezik
tartani, nem maradt sok mérlegelnivalónk a konzultáció
támogathatóságával kapcsolatban.
Igyekszem megfogalmazni, hogy
milyen jellegű kifogásaim voltak a legutóbbi konzultáció
felvételét nézve. Először is: elhangzott hibás megoldás - még
olyan is, amelyben a hiba súlyos és elvi jellegű volt,
ráadásul az érettségibe is tartozó elemi ismeretek hiányát
mutatta. Elhangzottak emellett kisebb tévedések és elvileg
hibás magyarázatok is. Bár őszintén szólva elkeserítő volt
arra gondolni, hogy ezeket a - finoman fogalmazva -
tévedéseket az ott ülő és a streamet néző hallgatók esetleg
gondosan lejegyzetelik és megtanulják, a konzultációval
kapcsolatos fő ellenérzésem mégsem ezekből származott. Két,
általam ennél is lényegesebbnek tartott szempontot írnék még
le.
Az első, hogy a megvalósítás
konkrét minőségétől függetlenül a zárthelyi előtti
konzultációnak a felvételen látott formáját szinte
haszontalannak tartom. Az idő jelentős része azzal ment el,
hogy az elméleti anyagba tartozó fogalmakat és tételeket
minden különösebb magyarázat vagy illusztráló példa nélkül
elmondták és felírták a táblára. Nem tudom, a konzultáció
tartói közül bárki is elgondolkodott-e azon, hogy ennek mi is
a haszna vagy értelme. Ha bármelyik hallgató a ZH-ra kíván
készülni, ugyanezeket a fogalmakat és tételeket megtalálja a
tárgyhoz tartozó (és ingyenesen letölthető) jegyzetben is. Nem
tudom elképzelni, hogy az elmélet száraz lajstromozása bárkit
is segíthet: ha egy hallgató eddig nem ismert egy fogalmat
vagy tételt, ennyi magyarázatból biztosan nem fogja azt
megérteni és alkalmazni tudni.
A konzultáció maradék idejében
feladatmegoldások zajlottak - ami már természetesen közelebb
áll a ZH-ra való készüléshez. Azonban itt is felmerül a
kérdés: vajon gondoltak-e arra a konzultáció szervezői és
résztvevői, hogy a tárgy honlapján megtalálható egy bőséges
feladatgyűjtemény, valamint az elmúlt sok év zárthelyi
feladatai - mindkettő részletesen kidolgozott megoldásokkal?
Vajon milyen előnyhöz jut egy hallgató, ha ezeknek az
anyagoknak az önálló és így a saját tempójához és igényeihez
jobban illeszkedő feldolgozása helyett a konzultáción kap egy
ötletszerűen válogatott csokorra valót?
Utoljára hagytam a talán
legnehezebben kommunikálható, mégis általam legfontosabbnak
gondolt fenntartásomat. A konzultációnak ez a formája azt a -
hallgatók körében egyébként is elterjedt és nagyon nehezen
kiirtható - tévhitet erősíti, hogy a zárthelyire úgy kell
eredményesen készülni, hogy sok feladat megoldását
megismerjük, elolvassuk, meghallgatjuk. A valóság ezzel
szemben az, hogy a matematikát nem lehet passzívan befogadni,
az csak a hallgatók aktív próbálkozásai, gyakorlása,
kísérletezése révén lehetséges. Olyan ez, mintha valaki úgy
akarna síelni tanulni, hogy a lejtő szélén állva nézi a
síelőket; a profik megfigyelése segíthet, de csak akkor, ha
elérkezik a pillanat, amikor magunk is ráállunk a lécre. Ám ha
egy képzeletbeli "lesiklóvizsga" előestéjén a tapasztalt
síelők azzal igyekeznek segíteni a kezdőket, hogy bemutatnak
néhány virtuózabb csúszást, akkor valamit nagyon félreértettek
azzal kapcsolatban is, hogy ők maguk hogyan tanultak meg
síelni.
Megismétlem, amivel a levelet
kezdtem: az elsőévesek tanulmányainak szervezett segítését
alapvetően és elvileg nagyon vonzó és támogatandó gondolatnak
tartanám. Ugyancsak semmi kétség nincs bennem a konzultációk
szervezőinek jó szándékát illetően. De hozzáteszem azt is,
hogy egy ilyen kezdeményezés felvállalása bizony felelősséggel
is jár: az elsőévesek jó része nyilván bízik a HK felsőbbéves
képviselőiben és különösebb mérlegelés nélkül elhiszi, hogy a
tőlük hallott információk helyesek, hasznosak és relevánsak.
Ha tehát a valóság ennek nem felel meg - és a véleményem
sajnos az, hogy a legutóbbi konzultáción ez volt a helyzet -,
akkor könnyen megtörténhet, hogy minden jószándék dacára is
több kár keletkezik, mint haszon.
Kollégáimmal együtt sokat dolgozunk
azon, hogy a BSz tárgy oktatása a lehetőségek keretein belül
minél színvonalasabb legyen, a hallgatók pedig minél
szilárdabb és használhatóbb matematikai alapokat szerezzenek.
Persze az igen magas hallgatói létszámok mellett nagyon nehéz,
gyakran lehetetlen az egyes hallgatók problémáival, a tárggyal
kapcsolatos nehézségeivel külön-külön foglalkozni. Éppen ezért
éreztem nagyon szomorúnak, hogy a konzultációs projektet a HK
ebben a formában valósította meg. Ugyanis meggyőződésem, hogy
a HK lehetne valódi támasz és szövetséges a BSz anyagban
nehézségekkel küzdő hallgatók megsegítésében - de ehhez egy
egészen másfajta elvek mentén szerveződő projektet tartanék
jónak. Olyat, ami lehetővé tenné a zárthelyikre - vagy
méginkább: a hétről hétre a gyakorlatokra - készülő
hallgatóknak, hogy egy tapasztaltabb felsőbbéves mellé
leüljenek, a megoldáskezdeményeiket, elakadásaikat megmutassák
és megbeszéljék és tanácsokat kapjanak a folytatáshoz. Más
szóval: a hallgatók végre ráállhatnának a síléceikre és
segítséget kaphatnának a - kezdetben talán kissé suta -
mozdulataik kijavításában. Meggyőződésem, hogy egy ehhez
hasonló esemény sokkal jobban segítené a hallgatókat - és még
a "konzultáció" nevet is megérdemelten viselhetné.
Üdvözlettel:
Szeszlér Dávid
(BSz tárgyfelelős)
2017. november 13.